درباره

گروه آموزشی "علم اطلاعات و دانش شناسی"

موضوع اصلی علم اطلاعات و دانش شناسی؛ اطلاعات، کاربر و کاربری های اطلاعات است. رسالت این رشته ایجاد توانمندیهایی در دانش آموختگان این رشته است تا بتوانند اطلاعات را ـ در هر شکل و بر هر محملی ـ به کاربران آن برسانند و امکان استفاده موثر از اطلاعات را برای اهداف مختلف شخصی، حرفه ای، و تحصیلی افراد و سازمانها در بافت علوم و صنایع مختلف فراهم آورند. برای ایجاد امکان دسترسی به اطلاعات معمولا متخصص علم اطلاعات سه کار عمده انجام می دهد که عبارتند از: مجموعه سازی و فراهم آوری اطلاعات موردنیاز کاربر، سازماندهی اطلاعات برای ایجاد امکان بازیابی و دسترسی آسان و سریع به اطلاعات، و اشاعه و ارائه اطلاعات به کاربر برای رفع نیازهای اطلاعاتی وی. بسته به نوع اطلاعات و هدفهای کاربری اطلاعات، شیوه های متنوعی برای مجموعه سازی، سازماندهی و اشاعه اطلاعات استفاده می شود. با تحصیل در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشجویان این رشته دانش و مهارتهای موردنیاز برای انجام موثر فعالیتهای مربوط به هر یک از این حوزه ها را فرا می گیرند.

 در مقطع کارشناسی که مرحله دریافت اطلاعات است  دانشجو دانش پایه نظری و عملی موردنیاز در هر یک از حوزه های یاد شده را فرا می گیرد. این دانش معمولا از طریق تشریح ابعاد مختلف موضوع در قالب سخنرانی توسط استاد،تشویق دانشجویان به مطالعه منابع مرتبط و مشارکت در بحث کلاسی و ارائه سمینار، و کار عملی در مراکز اطلاعات در دانشجو ایجاد می شود.

در مقطع کارشناسی ارشد که مرحله گردآوری اطلاعات است دانشجو گردآوری علمی و ساخت یافته اطلاعات در هر یک از سه حوزه یاد شده در بافتهای مختلف (مانند کتابخانه ها، مراکز اطلاع رسانی، آرشیوها، مراکز اطلاعاتی دیجیتال) را می آموزد. توانمندی گردآوری اطلاعات معمولا از انجام پروژه های درسی و پایان نامه در دانشجو ایجاد می شود.

دکتری که مرحله تولید اطلاعات است دانشجو با انجام پژوهش، دانش نظری و عملی نو تولید می کند. اصولا این دانش باید به بسط دانش نظری و عملی حوزه های یاد شده بیانجامد و برای مسائل مختلف حرفه اطلاعات و دانش شناسی راه حل کاربردی ارائه دهد. این توانمندی معمولا از طریق مطالعه ای ساخت یافته صورت می پذیرد که توسط اساتید راهنما و مشاور مرتبط هدایت می شود.

 

 

 

 

درباره گروه آموزشی "علم اطلاعات و دانش شناسی"

تاریخچه :

گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ( علوم کتابداری و اطلاع رسانی )از اولین گروه های آموزشی است که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی تاسیس گردیده است . این گروه فعالیت آموزشی خود را با 40 نفر دانشجو در سال 1374در مقطع کاردانی آغاز نمود . همه ساله شمار زیادی ازدانش اموختگان این گروه در مقاطع تحصیلی بالاتر پذیرفته شده و مدارج عالی را طی کرده اند. بسیاری از کتابداران کتابخانه های دانشگاهی و عمومی استان از داشن آموختگان این گروه آموزشی می باشند.

در سال 1388 با پیگیری های گروه و دانشکده , مقطع کارشناسی جایگزین مقطع کاردانی گردید و اولین ورودیهای کارشناسی با جدیدترین  سرفصل بازنگری شده دروس شروع به فعالیت نمود.با تغییر نام رشته توسط وزارت متبوع از علوم کتابداری و اطلاع رسانی " به " علم اطلاعات و دانش شناسی " در سال 1390 , فعالیتهای این گروه اموزشی با عنوان جدید ادامه یافت.

گروه در حال حاضر بیش از 150 نفر دانشجو دارد و تاکنون بیش از 600 نقر دانش اموخته داشته است .

اهداف :

عصر کنونی به عصر اطلاعات و دانش مشهور شده است .امروزه از کارشناسان حوزه اطلاعات و دانش به کارکنان یقه طلایی نام برده می شود .دوره کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی  پایه آموزش دانشگاهی این رشته در ایران محسوب می شود و در صدد است نیروی انسانی لازم را برای فعالیت های حرفه ای در سازمان ها و مراکز اطلاعاتی همانند کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی , مراکز تحلیل اطلاعات , مدیریت اطلاعات و دانش در بخش دولتی و غیر دولتی تربیت کند.

 

حوزۀ فعالیت دانش آموختگان

دانش اموختگان این رشته در سه حوزه کاری می توانند مشغول به فعالیت شوند . این سه حوزه عبارتند از: اجرایی، پژوهشی، و آموزشی.

اجرایی: در صورت انتخاب کار اجرایی به عنوان مسیر شغلی، می توان به عنوان کارشناس یا مدیر در مراکز و سازمانهای مرتبط با رشته خود مشغول به فعالیت شد. به عنوان مثال در رشته علم اطلاعات این مراکز دربرگیرنده این موارد هستند: مراکز اطلاعات، آرشیوها، کتابخانه ها، محیطهای مجازی اطلاعات مانند وب 1، وب 2، و مراکز اطلاعات دیجیتال. در صورت علاقه به کارآفرینی  می توان در حوزه تخصصی موردعلاقه خود شرکت خصوصی ایجاد نماید و به عنوان کارآفرین مشغول فعالیت شد. برای کار در سطح اجرایی معمولا داشتن مدرک کارشناسی و تجربه کاری خوب کفایت می کند.

پژوهشی: در صورت انتخاب پژوهش به عنوان مسیر شغلی، می توان به عنوان پژوهشگر یا مشاور علمی ـ پژوهشی در سازمانهای مختلف خصوصی و دولتی ـ که با حوزه موضوعی موردعلاقه وی همخوانی دارند ـ مشغول به فعالیت شد. برای پژوهشگر شدن معمولا تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، توانمندیهای موردنیاز برای پژوهش و انجام کار پژوهشی  را در فرد ایجاد می کند. داشتن مدرک دکترای تخصصی و فوق کتری نیز برای کار به عنوان پژوهشگر یک مزیت محسوب می شود، چرا که در سطح دکتری دانشجو شانس ارتقای مهارتهای پژوهشی خود و دانش افزایی در حوزه ای تخصصی را به دست می آورد.

آموزشی:در صورت انتخاب آموزش به عنوان مسیر شغلی، می توان به عنوان معلم، مربی یا استاد به آموزش آموخته های خود در رشته موردنظر بپردازد. به عنوان مثال در رشته علم اطلاعات فرد می تواند به عنوان استاد دروس مرجع و مجموعه سازی یا دروس سازماندهی اطلاعات مشغول به فعالیت شود، در بیرون از دانشگاه کارگاههای آموزشی تخصصی ارائه دهد، یا در قالب برنامه های فوق برنامه در مدارس و سازمانهای دولتی به طراحی و ارائه دوره های آموزشی همت گمارد. در صورت علاقه مند بودن فرد به آموزش در سطح دانشگاهی در ایران ـ و بسیاری از کشورهای جهان ـ لازم است تا مدرک دکتری در حوزه موردنظر در دست داشته باشد.

به دلیل تنوع و تغییر در محمل، مضمون و کاربردهای اطلاعات و تنوع در سلیقه و نیاز کاربران اطلاعات، تنوع بسیار زیادی در مسیرهای شغلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی وجود دارد و تنوع بیشتری نیز در راه است. به عنوان مثال اطلاعات می تواند به شکل دیجیتال در محیط وب 2 باشد و کاربران آن محققان حوزه های فنی و مهندسی باشند. این یعنی امکان فعالیت به عنوان حرفه مند علم اطلاعات در محیط وب 2 در حوزه تخصصی فنی و مهندسی.

طی تحقیقی که یزدان منصوریان در سال ۱۳۹۰ با عنوان "صد شغل برای کتابداران: پست های سازمانی نوین در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی " انجام داده است :" مشاغل را در ۷ گروه معرفی کرد که این گروه ها عبارت بودند از : پست های/مشاغل حرفه ای سنتی و مرسوم در کتابداری ؛پست های جدید مرتبط با فناوری های نوین ؛ پست های آموزشی ؛ پست های پژوهشی ؛ پست های ویژه کتابداری موضوعی ؛ پست های مربوط به خدمات ویژه کتابخانه ها و پست های مربوط به منابع اطلاعاتی خاص. یافته های این پژوهش نشان دادکه گسترش فناوری های نوین تاثیر مثبت بر بازار کار کتابداری گذاشته و از این رهگذر فرصت های تازه ای در اختیار متخصصان این رشته قرار گرفته است. همچنین دامنه مشاغلی که کتابداران در اختیار دارند ، از وسعتی به مراتب بیش از گذشته برخوردار است. با معرفی پست های سازمانی جدید ، مشاغل معمول و سنتی کتابداران از بازار کار این حرفه حذف نشده و همچنان فعالیت های گذشته آنان در کنار عرصه های جدید در جریان است.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت به دانشگاه خلیج فارس تعلق دارد.